Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.

Město Vyšší Brod vás zve na:
Přihlášení
Login:
Heslo:
Zapomenuté heslo
Nová registrace
Zapomenuté heslo
Email:
<< Zpět na příhlášení
Přihlásit

Historie

Píše se píše rok 1973, kdy u stolu party mladíků na pivě padl nápad „ zítra si na pivo doplaveme do Rožmberka“ a to na čemkoliv co plave, máme doma a udrží nás nad hladinou. Lehátka, duše od náklaďáků, traktorů či polystyrenové desky byly pasovány na dopravní prostředek.

Tak byl za asistence náhodných diváků odstartován první ročník Plavby kuriozních plavidel (PKP). Lidé jen nevěřícně kroutili hlavami, cože to plave po Vltavě? Akce skončila úspěšně a celá parta i přihlížející se náramně bavili. Bylo domluveno, že příští rok se plave znovu a ve větším měřítku.

Druhého ročníku PKP se zúčastnilo již asi 12 – 15 plavidel a tato akce začala mít věhlas již po celém okrese ne-li kraji. Zřídil se pořadatelský sbor, udělala propagace, určila pravidla. Jak časem přibývala pořadová čísla ročníku PKP, přibýval i počet plavidel, ale hlavně diváků, kteří se sjížděli z širokého okolí shlédnout tuto jedinečnou podívanou. Bohužel přibývaly i starosti pořadatelů jak zvládnou tuto akci po pořadatelské stránce. V době před rokem 1989 muselo být povolení akce od národního výboru, KSČ, NF, Policie, Povodí, SSM, PS útvaru, atd., aby se náhodou do toho tisícihlavého davu nevmísil nějaký diverzant nebo špion (blízkost státní hranice).

Původně se akce konala vždy první červencovou sobotu, ale pro nově vzniklé svátky Cyrila a Metoděje na počátku července s obrovským nárůstem vodáků se tento termín stal nereálným a musel být z bezpečnostních důvodů přesunut na první sobotu v září.

Změna termínu je ale asi jedinou velkou změnou, která se za celou dobu plavby udála. Trasa dlouhá 10 km přes tři jezy, prověřující stavitelské a konstruktérské dovednosti plavců až do cíle v Rožmberku nad Vltavou zůstává stejná. Historicky byl start plavby nastaven na 13:27, a to podle odjezdu vlaku, který v tento čas odjížděl ze zastávky ve Vyšším Brodě (nedaleko startu) a houkání vlaku zahajovalo plavbu. Údajně hlavním důvodem bylo, aby si účastníci nemuseli hlídat čas a brát si s sebou hodinky, které v té době nebyly zrovna voděodolné.

Jinak vše zůstává až do dnešních dnů při starém. Od devíti do dvanácti hodin probíhá zápis borců. Následuje hodnocení plavidel a to ve třech kritériích. Ústroj posádky, scénka, konstrukce a smysl plavidla. Po hodnocení odcházejí plavci na hromadnou rozpravu, kterou mají ti žíznivější zpříjemněnou pivní štafetou, následuje nezbytná rozcvička a POZOR 13.27 START. Vlak houká a plavci vyrážejí.

Tři jezy, které jsou na trase prověří samou podstatu plavidel a jsou divácky velice atraktivní. K prvnímu jezu ve Vyšším Brodě diváci mohou plavce přímo doprovázet od startu. Asi hodinu po vyplutí dorazí plavidla k druhému jezu na své trase v Herbertově, který je asi divácky nejatraktivnější. Poslední jez v Rožmberku je jez velice milosrdný a diváci tak mohou sledovat dojezd plavců do cíle.


Aktuálně ze závodu
Kerles

Ahoj kapitáne!

Ahoj kapitáne!
14.8.2019 13:25

Rozměry plavidla

Velikost plavidla

technické detaily pro stavitele
PLAVČE, DODRŽ ROZMĚRY, JINAK MOŽNÁ NEDOPLUJEŠ!
14.8.2019 13:15

... přejít na aktuality